Ny färg på köksluckorna.

Jag har sen jag flyttade in för snart 1 ½år sen velat byta färg på mina köksluckor,
men det är en kostnadsfråga och så tar det tid och arbetskraft att måla om dom.
Men nu har jag gjort slag i saken!
Nu är dom vita i nyansen "snö" och spraymålade, och jag är otroligt nöjd!
Tog 8 dagar och kostar 97kr/mån men det får det vara värt.
Nu är det proffsigt gjort.
Det var trots allt 25 luckor/lådor som jag annars själv skulle målat -suck!
Dom var tidigare handmålade honungsgula med avskavd färg på sina ställen =inte snyggt!
Under det honungsgula stack det fram brun och vit färg.
Vi levde i ett litet kaos några dagar men nu är ordningen återställd, förutom att
jag inte hittar dom gamla knopparna, dom ska jag byta ut så det är inte hela världen
men själva klick/låsfunktionen är i och med det också borta, bara att leta vidare,
förr el senare kommer dom fram.
Carpe Diem

Vädrets påverkan på oss människor.

Äntligen kan man läsa om det, det jag alltid vetat och känt, att vädret påverkar oss! (iallafall en del av oss).

Texten nedan har jag lånat av DN idag den 23 maj 2011.
Temperatur och hjärta, tryck och huvudvärk, luftfuktighet och infektioner.
Vädret påverkar vår hälsa och i takt med att klimatet ändras påverkas människan.
Särskilt påtagligt kan det bli på platser med tydliga årstider. Som Sverige.

– En sak som är förknippad med våra breddgrader är vintermörkret och nedstämdhet. Svenska studier har visat att sydsvenskar som flyttat upp i norr blev deprimerade på grund av mörkret. Där har man kommit fram till att om det är snörika vintrar blir problemet mindre, säger Elisabeth Lindgren, som forskar i klimat och hälsa vid Karolinska institutet.

Om klimatpåverkan gör att vi får mindre nederbörd i form av snö på vintrarna riskerar depression och nedstämdhet bli vanligare. Samtidigt finns indirekt hälsomässiga fördelar med mindre snö, då man exempelvis tenderar att aktivera sig fysiskt. Med tanke på att utomhusvistelse har en generellt positiv effekt på hälsan kan experternas spådomar komma att neutralisera det minskade snöfallets effekter.

– Sverige kommer att få längre vår-, sommar-, höstsäsong. Mot slutet av seklet räknar man med att den perioden kan ha ökat med så mycket som 170 dagar i Stockholmsregionen, säger Elisabeth Lindgren.

 

Hon konstaterar att det är en hel del förändringar att vänta, både positivt och negativt för hälsan. Medan kortare vintrar innebär mer fysisk aktivitet följer också längre pollensäsong, ny växtlighet och större spridning av exempelvis fästingar.

– När det blir varmare måste man också tänka på att hantera livsmedel bättre. Man får inte låta mat stå framme och kanske sänka temperaturen ytterligare i kyl- och frysskåp. Samma problem gäller vatten, jag tänker exempelvis på algblomning som kan innehålla toxiner, säger Elisabeth Lindgren.

Vad gäller bakteriers och virus överlevnadsförmåga i olika temperaturer, tryck och fuktighet säger hon att det lite går på ett ut. Somliga trivs bättre i varmt och torrt, medan andra dör snabbt i samma förhållanden.

– De har olika optimala temperaturintervall. E-coli-baterier som lever i tarmar och finns i avföring, till exempel, gillar värme och har princip en linjär tillväxt i förhållande till temperaturökningen, säger Elisabeth Lindgren.

 

Väder, närmare bestämt temperatur, har också alltid sagts påverka hjärtat. Den relationen ingår i det medicinska Monica-projektet som startade 1985. Forskningsprojektets syfte är att kartlägga hjärt- och kärlsjukdomar och riskfaktorerna kring dem. Projektet har under en tid varit del av ett internationellt arbete på WHO:s initiativ och uppemot 15.000 hjärtinfarkter i Norrbotten och Västerbotten ingick i materialet som analyserades.

Vad man bland annat fann var att temperaturhöjningar ökade risken för hjärtinfarkt. Ungefär 1,8 procent per grad ökade fallen. Det är ett sätt att förstå varför människor får hjärtinfarkt, men det betyder inte nödvändigtvis att det är själva temperaturen som är den direkta orsaken.

– Det kan vara så att man i den populationen tittar på termometern och säger ”Nu är det äntligen varmare så att jag kan gå ut och skotta bort snön”, säger Torbjörn Messner, en av Monica-studiens ansvariga.

Vad man också vet från kontinenten är att de senaste årens stora värmeböljor har orsakat en mycket markant överdödlighet i olika typer av sjukdomar, bland annat just hjärt- och kärlsjukdomar. De som dör då eller i epidemier är typiskt sett äldre som kanske var nära döden i alla fall, men som på grund av ändrade förhållanden fått den skjuten lite närmare i tiden.

– En vanlig uppfattning bland lekmän är att det är kyla som orsakar hjärtinfarkter – det var också vår hypotes – men det kunde vi alltså inte bekräfta i vår studie. Inte heller har vi hittat något samband mellan hjärt- kärlsjukdomar och nederbörd, lufttryck eller luftfuktighet, säger Torbjörn Messner.

 

Har era resultat påverkat allmänhetens beteende eller uppfattning?

– Det kan jag inte påstå.

Sannolikheten är stor att det som Messner kallar ”en vanlig uppfattning” består. Särskilt när de medicinska rapporterna fortsätter visa till synes motsatta resultat. Strax efter Monica-projektets slutsats presenterade franska forskare att hjärtinfarkter ökade markant vid kyla och snabba temperatursänkningar, åtminstone för personer med högt blodtryck.

En annan väderrelaterad sjukdom är influensor som är vanligare vintertid. Maria Brytting, chefsmikrobiolog vid Smittskyddsinstitutet, säger att det bara delvis beror på att vi tillbringar mer tid inomhus när det är kallt.

– En annan del av sanningen är att den absoluta luftfuktigheten sjunker när det är kallt. I torrare luft blir aerosolerna mindre och kan tränga längre ner i luftvägarna. Luftburen smitta påverkas därför enormt mycket av temperaturen. Kontaktsmitta, som bland annat förkylningsorsakande rhinovrus, ser man ofta bryter ut vid exempelvis skolstart

Finns det något samband mellan ett virus överlevnad och lufttemperaturen?

– Vissa virus är jättestabila, medan andra är extremt känsliga för vilka förhållanden de vistas i. Rhinovirus trivs exempelvis bäst i 33 till 35 grader och var har vi det? Jo, i näsan. Men generellt gäller att virus ser väldigt olika ut och smittar på olika sätt, därför måste alla aspekter beaktas.

Ossi Carp

[email protected]



Jag är så trött på allt...

Nu kommer ett trist inlägg - förlåt att jag gnäller
men jag är så trött på:
Det mesta just nu..
skulle behöva lite positivitet!
Det blir vad man gör det till. säger en del..
jo sant, men när man bara gör och gör för andra hela tiden
och inte hinner med sig själv eller inte tar itu med det som
är viktigt att man tar itu med som gäller sig själv...
vad gör man då..
jo då går man in i väggen.
Man mår dåligt.
Kraften tar slut. Orken tar slut.
Där är jag nu.
Men jag får ju liksom inte vara där för jag är ju MAMMA!
Jag har iallafall gjort något för MIG SJÄLV idag
nämligen beställt tid hos läkare för att reda ut hur jag mår och varför
och för att se om det kan finnas andra orsaker än utmattning och stress till mina krämpor.
Carpe Diem

RSS 2.0