Hur klarar man att en förälder dör när man är 15år?

Jag fick idag ett mail från lärarna till min 15åriga dotter.
2 föräldrar i klassen har avlidit.
En tjejs pappa i en olycka i Torsdags, och en killes mamma pga sjukdom.
Livet liksom stannar upp, man blir helt tom, helt förstummad,
det blev tjockt i halsen och tårana rinner.
Mina tankar går till de drabbade.
Hur går man igenom något sådant när man är 15år?
Nu när dom är mitt i viktiga 9an,
eleverna kämpar på för att höja sina betyg för ansökan till gymnasiet
-och så händer detta!
Min dotter har inte sagt något, dom fick antagligen veta det idag, men jag ska prata med henne.
Lärarna skrev att vi ska hålla ett vakande öga på våra barn för att se hur dom tar detta.
Ta hand om varandra -livet kan ändras snabbare än man tänkt!
Carpe Diem

Glasögon med förhinder.

Har kommit i den åldern då jag måste ta av glasögonen för att läsa på nära håll
- behöver alltså progressiva glasögon.
Så jag var till optikern (en av de stora som ofta gör reklam och har bra priser),
dom hade 999kr i rabatt vid köp av progressiva glasögon, vilket passade mig bra.
Gjorde synundersökning, var 2år sen sist så det behövdes,
och hittade en båge som kändes bra och beställde glasögon.
Nu är dom klara, men jag kan ej hämta ut dom.
Så jäkla typiskt, fattas 1,500kr..så dom får minsann ligga kvar och vänta -gud vet hur länge.
Alltid dessa jävla pengar som ställer till det.
Är så trött på eländet.
Carpe Diem 

Idol 2011

Jag bara ääälskar Idol, och jag fattar inte vad folk pratar om när
dom säger att juryn är elaka och att dom mobbar dom sökande.
Dagens unga är nog vana vid en hård tillvaro, dom går ju i skolan och skolor är verkligen plats för mobbing, och juryn måste ju gallra, sen måste man ju komma ihåg att det är TV, alltså det ska lock och uppröra lite, folk ska bli engagerade.
Juryn som är nu tycker jag personligen är den bästa hitills, dom är sakliga och ger bra råd, sen kanske man inte håller med om allt dom säger - men det är ju en annan sak.
Jag önskar att jag hade råd att gå till finalen med mina 3 stora barn.
Har kollat biljetter, dom billigaste kostar 195kr/st, sen dom dyraste 695kr/st, däremellan 595,495 och 395kr/st.
Vet att barnen skulle uppskatta detta.
Bara att drömma vidare, för nån lottvinst lär det väl inte bli heller.
Carpe Diem

Håll era hundar kopplade!

Häromkvällen stötte jag ihop med Harry och hans husse,
jag frågade som man brukar: är det bra med Harry?
Men fick svaret:
njae det var det inte för han har blivit anfallen av en lösspringande pitbull kl.06 på Söndagsmorgonen.
Han rusade på Harry bakifrån och så hälsar inte en normal hund, så gör en hund om den går till attack.
För att göra historien kort så slutade allt bra,
Pitbull ägaren erbjöd sig att skjuttsa Harry och husse till bagarmossens djursjukhus och
han betalade också det dom fått höra att det skulle kosta =5,000kr,
veterinären sa att han med pitbullen borde ha munkorg på sin hund och självklart ha den kopplad,
det är faktiskt koppeltvång!
Veterinären frågade om Harrys husse ville göra en polisanmälan,
men det var svårt  tyckte han eftersom pitbull ägaren varit sjysst att skjuttsa och betala för akutvården.
Sen visade det sig att det kostade 2,500kr till.
Harry måste också äta medicin en tid.
Han var så söt (Harry alltså) det är som att dom (hundar) förstår när man pratar med dom.
Carpe Diem

2011 års litteratur-pris !!!

Äntligen fick Tomas Tranströmer litteratur priset i litteratur - underbart!

Grattis Tomas och kul för Sverige att en svensk fick det i år.
Det var vår tur nu.
Carpe Diem

RSS 2.0