Vårdnadstvister...

Nedan en intressant artikel från Aftonbladet den 27/2-09.

Min erfarenhet är också att man inte inte självklart ger mamman
vårdnaden som många hävdar.

Vi kvinnor får kämpa hårt för att få vårdnaden om barnen, och det verkar
som att så fort en man/pappa engagerar sig (eller låtsas engagera sig)
så tycker man att han verkar så "otroligt lämplig" fast man som
kvinna/mamma kan visa på motsatsen.
Jag har själv varit i vårdnadstvist där utredarna gick helt på pappans ord,
 en utredning som hade så många fel och brister så jag har anmält utredarna.

Jag må va gammaldags men jag anser att små barn ska ha sitt fasta boende
hos mamman för i 9 fall av 10 är det mamman som tagit mest hand om barnet
och det är mamman barnet har starkast band till..och vice versa.
Kvinnan har dessutom burit, fött och ammat barnet..så jag hävdar att mamman
har starkast barn till barnet. Man läser titt som tätt om män--pappor/styvpappor--
som misshandlar, slår ihäl och våldför sig på sina barn/styvbarn.
Dessa män (som inte är några män) förtjänar döden, för dessa går ej att bota.



http://www.aftonbladet.se/wendela/article4512364.ab

Föräldrar har lika stor chans i vårdnadstvister
Ny forskning: Mammor och pappor har lika stor chans om de delat ansvaret lika

Forskare: Kön inte så viktigt som man säger.

Pappor och mammor har lika chans i vårdnadstvister
- om ansvaret för barnet delats lika.

Det är oftast mamman som vinner i vårdnadstvister,
men inte för att hon är kvinna.

Ny forskning visar att föräldrar har lika stor chans att få vårdnaden,
om de delat ansvaret för barnet lika.
-Motsatsen hade varit skrämmande, säger Johanna Schiratzki,
professor i rättsvetenskap.

Vårdnadstvister är ofta uppslitande historier.
Många menar att mammor rutinmässigt har lättare att få vårdnaden om barnen.
Johanna Schiratzki, professor i rättsvetenskap vid Stockholms universitet,
presenterar nu forskning som visar att det inte stämmer.
-Kön är inte så betydelsefullt som man säger.
Det man tittar på är framförallt vem som är boendeförälder.
Johanna Schiratzki har gått igenom 382 domar i hovrätterna
och menar att barnets behov satts i centrum.
Den förälder som vill förändra barnets vardag får uppförsbacke.
-Jag blev överraskad över hur stark stabilitetstanken är.
Man är väldigt försiktig med att göra förändringar, säger hon.


"Föräldrarna dukar" .

Den som tagit mest hand om barnet får oftast vårdnaden, enligt Johanna Schiratzki.
- Föräldrarna dukar alltså bordet för domstolen. Du kan inte använda en vårdnadstvist
för att korrigera en sned ansvarsfördelning före tvisten. I domstolen brukar det bli tydligt
hur barnet haft det, menar hon. Föräldrarna får försöka visa vem barnet varit mest hos,
vem som gått på föräldramöten och dagis etc.
- Sedan försöker man få fram vad barnet skulle vinna på en förändring, säger hon.
Det kan till exempel vara när barnet farit illa, att barnet själv vill flytta eller att ena
föräldern saboterar umgänget med den andra.


Bor oftast hos mamman.

Johanna Schiratzki hoppas att forskningen ska få fler att tänka till.
- Jag önskar att man funderar mer på vad man gjort, och inte bara vilket kön man har.
Det finns ingen anledning att man ska känna dåligt självförtroende utifrån kön,
det handlar om föräldraskap.

Statistiken visar att barn efter separationer oftare bor med sin mamma än med sin pappa.
Enligt Johanna Schiratzki har föräldrarna ofta valt att ha det så själva;
de flesta kommer överens utan att gå till domstol.


2 kortisar...

Varför kan inte hjortar ångra sig?
-gjort är gjort.


Vad är en groda utan ben?
-hopplös.


Kunde inte låta bli lägga dom här..man behöver lite kul också..
sen vad som är kul ligger ju i betraktarens ögon.

**  See you  **


Lets talk about Lets Dance...

Såg Lets dance igår..såklart..och rätt peron åkte ut...enl min mening.

Nästa gång är det väl dags att Elisabet lämnar...
inget illa om Elisabet som person, men hon är som ett kassaskåp på dansgolvet.

Lite kassaskåpsvarning är det även på muskelberget...det ser inte snyggt ut,
han är som King Kong och danspartnern (minns ej namnet nu) som tjejen i filmen.

Däremot har Carl-Jan fått bra ordning på fötterna och glider runt rätt bra...
han är så underbart fis-förnäm...hur kan man inte älska honom?!


Om jag nu ska va kritisk så är jag lite trött på familjen Wahlgren som
syns överallt, så Niclas är inte nån favorit för mig.
Det är lite "kärring" över han..han är lite feminim på nåt sätt.

Mina favoriter är Laila och Morgan..

Laila dansar bra, och ser mycket läcker ut i sina klänningar.


Morgan är som en liten korv..stadig men så mjuk i kroppen,
finns det någon rörelse han inte kan göra?
Han har taktkänsla och dansar bra. -underbar att se på.

Undrar om jag glömt någon..
inget illa menat i så fall, men det var dom jag mindes i skrivande stund.


Ikväll är det Melodifestival-deltävling igen..
jag hoppas på BWO.


Tjingeling.


En solig dag i Stockholm.

Solen skiner i Stockholm idag...plötsligt känns allt lite lättare.

Idag sov jag ut..skönt för jag sover ju så dåligt och vaknar flera gånger på
natten, och det är störande, jag får ingen helhetssömn, eller vad det heter.

Det åks skridskor på Zinken i solen nu..ser så sundt ut.

Jag beundrar dom människor som går upp tidigt bara för att det är sol
(bra väder) och åker iväg på aktiviteter/utflykter. Hurtbullarna.
Jag är inte sån..jag har aldrig varit sån, men därmed inte sagt att jag ogillar natur,
motion och aktiviteter...jag har bara inte det där go´et i mig.

Jag har en del att ta hand om hemma i helgen..
men måste såklart komma ut i solen, luften också.


Grannen vars 10åriga tik jag gått ut med i 1½ år nu har skaffat en till..en valp.
En liten tik som nu är 3½ mån och hon är ju så go!!...så nu har jag 2st att gå ut med.

Det är underbart att se den lilla spana in den stora och ta efter..
snacka om att man lär sig av att se på andra...är ju samma för oss människor.
Men från att tidigare haft lugna promenader, den stora är ju äldre och lugn och trygg,
så har det nu blivit full fart och man får noga passa vad valpen stoppar i mun..
och det är som med småbarn..allt ska in i munnen!

Måste erkänna att det smittar..-jag är hundsugen!
Vi är flera hemma som kan hjälpas åt att gå ut på morgonen, det är ju morgon-
rastningen som är värst...att behöva gå upp tidigt när man Egentligen inte behöver..
det kanske ösregnar el låser som sjutton eller är minusgrader..hmm!
Ja ja...det är inte aktuellt just nu..men visst kollar jag annonser...ler.

Ha en bra dag.

Tiden går, snart är det vår.

Nu var det länge sen jag var här igen..tiden går.

Alldeles nyss var det innan jul..och all planering inför julen,
nu är det snart Mars, skönt tycker jag.

Vi går mot ljuset.
Varje dag blir det några minuter ljusare.

Jag ser fram emot ljuset och värmen.
Älskar dom ljusa kvällarna i juni, när det är ljust ända till 23-tiden...
sen mörkt några timmar och sen ljusnar det igen vid 03-tiden.

Som ni har märkt tycker jag inte om mörkret.
Fördelen är att denna mörka årstid är det "tillåtet" att vara hemma,
mysa och tända ljus på kvällarna..och det gör jag och njuter av det..
men det är bara en kompensation för det "riktiga" ljuset.

I mitt liv händer det ingenting..samtidigt som det händer mycket.
Nu låter jag väl helsnurrig, men jag har en trist situation med
arbetslöshet och sjukskrivning...men sen har jag även 4 barn och
livet med dom och problemen med deras pappor (2st)...Pust säger jag!
Ska man, nä inte man...JAG..ska Jag inte få lite positivt i livet snart..
det har varit nerförsbacke länge nu.
Hur mycket ska man orka??
Klart man blir nedstämd och deprimerad av en massa jobbigheter.

Somsagt..jag vill så mycket..jag vill ha ett annat liv..
då säger folk (såna som förmodligen inte haft problem i sina liv)
man skapar sitt eget liv, sin egen situation...
HA! säger jag!
Knappast...

Min tanke/dröm var inte att gå igenom 2 skilsmässor!
Att sonen skulle bli mobbad..(det har även jag blivit som barn)
Och att gå igenom en massa andra tråkigheter.

Vems "fel" eller "ansvar" är det att sånt händer...?
Det kan man inte svara på...det bara ÄR så...det bara HÄNDER!

Nu sitter inte jag och tycker synd om mig själv..tro inte det!

Självklart blir man påverkad av det man går igenom i livet..
och det är framförallt man själv som kan ändra sin situation,
och ibland behöver man hjälp från andra.

Jag har haft 2 män som tryckt ner mig i skorna..och min egen far
har heller inte varit det en far ska vara för sin dotter.

En fars viktgaste uppgift är att tala om för sin dotter att hon
är det finaste som finns, och att vara engagerad som far!
Då får man självkänsla och självförtroende..man blir trygg i sig själv.

Nu har jag predikat klart för denna gång..kram på er!

Snygg till vilket pris som helst...-galet!

Hej, läste idag på Aftonbladet att det nu finns ett medel
som gör fransarna längre och fylligare...och var kommer det ifrån då...
jo Usa såklart...all s-k-i-t kommer från Usa!


Kolla länken nedan om ni inte redan läst det.

http://www.aftonbladet.se/sofismode/article4311994.ab

Nu är ju inte alla skapta med kraftiga svarta ögonfransar av naturen
så lite hjälp på traven i form av mascara, använder ju dom flesta tjejer.

Men att använda ett medel som man än inte vet vilka skador det kan ge
-det är ju så nytt- känns tycker jag riskabelt och galet.

Redan nu vet man att man kan få röda och kliande ögon av medlet..
Så jag har gjort mitt val....-att avstå.

Sköt om er!


RSS 2.0