2 personer jag måste träffa snart, helst igår!

Det är så många (eller många var väl att ta i, men några) som jag måste hinna träffa snart.
Tiden bara går och vi alla har fullt upp..
Tänker speciellt på J och B.

Skärpning!

Kom igen så bestämmer vi en dag att ses bara, jag kan ju nästan när som helst.

Carpe Diem

Fotbolls VM 2010 - vem vinner....

Jag hoppas England, Danmark eller Italien vinner.

Varför ska alla "heja på" Spanien?!

Måste säga att tutorna som hela tiden hörs (minns ej va de heter nu)
är otroligt enerverande, men man vänjer sig, och tillslut hör man dom ej.

Jag tänkte på en sak,
jag har aldrig varit speciellt sportintresserad men nu tittar jag på allt möjligt, 
Hockey VM, OS, Fotbolls VM, Friidrott, Tennis...och det är självvalt och kul!
Det är som att nu har jag ingen karl som sitter med öl vid alla sportprogram som finns,
men då sitter jag och kollar istället - hi hi.
Nu har inte mina 2 ex-män varit några sportfånar, så jag kan ej klaga på det.


Carpe Diem

2 bloggar som berör.

Jag följer en del bloggar...bl a Alex Schulmans och Katrin Zytomierska´s,
-jag vet de har varit gifta.

Dom skriver bra båda 2, speciellt Alex..KAtrin är mest ful i mun, men nu när hon
precis fått barn är hon som förbytt, på ett positivt sätt!
Det är underbart att läsa hennes känslor och erfarenheter nu,
som mamma till 4 barn känner igen mig i mycket av hur hon upplever mammalivet.
Man är helt betagen av sitt lill nyfödda barn.

Härligt att hon kunde bli så förändrad, men det har väl med amningen att göra,
då är man ett "känslo-vrak" och lite grann i en annan värld, hon som jag upplevt
som lite väl uppkäftig och ful i mun tidigare.

Men lycka till med allt säger jag.
Hoppas förhållandet med Bingo håller, det behövs fler kärnfamiljer/familjer som håller.

Carpe Diem 

En veckas väntan...11år sen för mig.

En vecka kvar till bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och hennes Daniel.
Jag önskar dem lycka till!
Hör man månne ljudet av små fötter om ett år ;)

Idag för 11år sen gifte jag mig för första gången, tänk jag kunde ha varit gift i 11år nu.
Men det  var ej meningen att vi skulle bli ett bestående par, men 3 fina barn fick vi!!!
Mina barn är jag så stolt över!

Carpe Diem

Jill vann Talang 2010 -underbart!

Va underbart att Jill vann Talang!

Jag tittar sporadiskt på Talang, men när jag första gången såg Jill, som bara är 14år!!!
sjunga så blev jag helt förstummad, hon är så duktig, sen att hon varit mobbad och  
haft det jobbigt gör att hon är en ännu värdigare vinnare, nu fick hon revanch!

Carpe diem

Skolavslutningens insamlingshysteri.

Denna avslutning ska jag endast på min 10 årings avslutning och med ska lillasyster som i höst börjar i 6års.
Har man flera barn får man ibland springa mellan olika avslutningar. Innan barnen nått tonåren vill man ju gärna vara med - sen får man ju ej vara med ;) men det gör inget, jag har sett avslutningar i 16år nu så jag "kan" det..och jag tycker nog att man ska låta sina tonåringar få vara ifred lite.

Men med avslutningar så kommer denna insamlingshysteri, ja jag tycker det är en insamlingshysteri.
Iallafall på mina barns skolor.
Det ska samlar pengar till present till berödra lärare och ibland flera stycken.
Så var det ej på min tid (för sisådär 25-30år sen), möjligen hade några av flickorna 
plockat blommor som man gav fröken, på den tiden var det oftast kvinliga lärare,
överhuvudtaget personal som arbetade med barn var kvinnor då..på ott och ont.
Rektorn var oftast en man då, nu är många rektorer kvinnor, och lärare, fritidsledare mm män. 
Hursomhelst så har jag fått mail om att samla in pengar till presenter till de 3 lärarna/personal
som arbetar med klassen i min 10årings klass.


Jag är inte emot att berömma personer som gör ett bra jobb, men jag tycker att det nu har blivit
en tävlig i vilken klass som ger mest/finast presenter till lärarna, och varje år höjs summan.

Jag vet inte hur andra upplever detta, men jag vet att flera tycker som jag.

Sen har jag en sits att jag är ensam med 4 barn och har usel ekonomi och då blir detta extra känsligt.
Jag vet att vissa inte förstår mig alls, dom tycket - jag med det är ju bara nån hundring 2 ggr/år
(julavslutningen och sommaravslutningen) men då har dom inte haft ansträngd ekonomi eller
glömt bort hur det är!

Sen finns ju alltid vissa "smilfinkar" i varje klass, och då menar jag inte elever utan föräldrar
som är extra "med och på" allting.
Det är en överdriven trevlighet och ett överdrivet engagemang. 

Ja om jag nu ska avsluta denna text...
Jag är inte sån som inte vill ge fröknarna uppskattning, men det är (tycker jag) 
trist när det gått så långt att det alltid ska visas genom en stor korg med present,
blommor, presentkort, vinflaska/bubbel, fina ostar och kex mm.
Vad blir inte det om varje barn lägger 50kr/fröken...det är oftast 25-30 elever i varje klass
Jo flera tusen, vart tog detta med att köpa en vacker blombukett (det hör ju liksom till)
och sen en present vägen?

Jag tycker det har blivit "lite för mycket", men jag är med på tåget för enkelhetens skull,
jag har tidigare erfarenhet av att det annars blir en "torr" konflikt, även fast jag då fick mail
från flera som höll med mig och var glada åt att jag faktiskt vågade säga nåt.  


Carpe diem

 

Siiter på balkongen och tänker...

Nästa vecka är det skolavslutning och sommarlov!

Grattis alla ungar som änligen får lite välförtjänad vila.

Och skönt för alla föräldrar, det är inte alltid en dans på rosor att va förälder
(men jag skulle för inget i världen vilja byta bort det!)

Ska bli så skönt att under 10 veckor slippa påminna om att dom ska gå och
lägga sig och se till att dom kommer upp och iväg om dagarna.
Nu är mina barn väldigt duktig med att vakna, gå upp och fixa sig själva,
men pressen och ansvaret har man ju ändå som förälder. 

Carpe diem


Matproblem..vad äter vi idag?

Mår inte bra pga min förkylning (eller vad jag fått), men mat ska ju barnen ha,
själv har jag ingen större aptit nu.
Igår var det fiskpinnar och potatismos till barnen och rester av spaghetti och köttfärssås till mig.

Vad gör man idag då...
Har varken ork eller lust att stå vid spisen.

Blir inte lättare när det finns olika mat-viljor här hemma.

Carpe diem

Eurovision 2010

Det var ju eurovision i helgen och Tyskland vann,
Grattis säger jag, charmig tjej och låten var helt ok.

Trist att inte Anna kom med, att Sverige inte hade något bidrag.

Jag gillade Danmark, Tyskland, Georgien, Grekland, Serbien och Island bäst.




1 Juni 2010, - nu vill jag bli frisk!

När ska min förkylning försvinna?
Har varit sjuk över 1 vecka nu och är hel-hängig.
Ont i hela kroppen + huvudet t o m i tänderna, snuvig och ont i halsen.

Ska ju bli fint väder i slutet av veckan,
då vill inte jag sitta inne i soffan/sängen för att jag ej orkar vara aktiv.

Jag hatar att inte orka göra det jag brukar, att tvingas ta det lugnt.

Carpe diem

RSS 2.0