Bella har fyllt 1 år!

Vår älskade lilla Bella har blivit stora damen och fyllt 1år!
Detta firades med 2 ballonger (rosa och ljusorange)
som min stora dotter arrangerade med fin text på.
Bella fick ett nytt hundben (tuggknut) och en hundmatsburk
men den skulle vi inte gett henne för hon blev dålig i magen,
hundar kan lätt bli knasiga i magen av "ny" kost
så man ska hålla sig till det hunden är van vid.
Detta visste jag ju men vi ville ge nåt speciellt,
men tänk så fel det kan bli:(
Snart dags för andra löpet, (Juli-Augusti räknar jag med).
Carpe Diem

Om jag vann 1 miljon (eller flera)...

Om jag vann 1 miljon så skulle jag:
1. Betala min skulder.
2. Åka med mina barn och min mamma på en resa.
3. Ge mina barn sånt som andra ungar får,
och som smärtar mig att jag ej kan ge dem.
Jag måste börja spela, för jag lär inte ramla över dessa välbehövliga pengar!
Nu verkar jag säkert enl vissa vara en vidrig person som tjatar om pengar och beklagar mig,
men har man som jag aldrig kunnat ge mina barn det dom vill ha,
aldrig kunnat ge dom erfarenheten och upplevelsen av att resa utomlands
så är det en väldigt stark och inte alls en konstig önskan!
Jag är hellre fattig, frisk och lycklig än rik, sjuk och olycklig...
men nu är ju inte livet svart-vitt!
Nu drömmer jag vidare...
Såg att Lottovinsten nu var uppe i 107 miljoner...
Om jag vann 107 miljoner skulle jag köpa en lgh till min mamma här på Södermalm
så hon har allt hon behöver inom promenadavstånd, inkusive nära till mig och barnen,
inte för att hon har svårt att gå eller så, hon är 67år och väldigt aktiv
men åren går för oss alla och jag vill att hon ska ha det bekvämt,
hon har varit en god medborgare, omtänksam och hjälpsam, ärligt och rättvis
och hon arbetat och slitit hårt hela sitt liv!
Sen skulle jag köpa en lgh till mig själv också...
pengarna skulle ju räcka ;)
Carpe Diem

Present-insamlingarna går överstyr!

Idag är det Söndag den 5 Juni 2011.

Veckan som kommer är det skolavslutning i Sthlm, och nu börjar dessa
satans inställsamma föräldrar att samla pengar till presenter till lärarna.
Varför då undrar jag??
Är lärare bättre nu är förr...njä jag tror inte det,
och med tanke på alla skriverier om dagens katastrofskola där eleverna tar makten med:
uppkäftighet, noll respekt för läraren, att ha ytterkläder på sig i klassrummen
- nog för att vi de senaste åren fått kallare vintrar, men så kallt är det väl ändå inte!
och detta pillande på allehanda appareter, mobiler, i-pod, i phone och allt vad det heter,
jag har bara ett ord för det - FY-FAN!
Dagens lärare "blundar" eller vågar inte ta makten i klassrummen.
Nu kommer dom...
mailutskick efter mailutskick får man.
Men förfrågningar om pengainsamling till presenter till en eller flera lärare.
När jag var barn minns jag ej att det var såhär...
nä då hade en del med sig en bukett plockade blommor till fröken, det räckte liksom.
Nu har det blivit hysteri i detta insamlande, det är som att den som är först med att "vinner",
men det är ofta en och samma lilla klunga som "ordnar" detta.
Varför ska man ge presenter till lärarna??
Ledsamt att behöva säga kanske men mina barn (jag har 4 stycken) har aldrig haft
så otroligt bra lärare som förtjänar presenter vid vinter och våravslutningar,
(jag har varit med om att det ska samlas pengar vid båda avslutningarna).
För det första kan elevers familjer ha väldigt olika ekonomiska förutsättningar för detta.
Att ge en 50 eller 100lapp är för en del familjer mycket kännbart.
För det andra, vad är det man belönar??
Jag är inte emot belöningar, tvärtom...när någon gör något bra ska det belönas,
men att vara lärare idag ska inte innebära att får presenter för att den utför sitt arbete!
Nu menar inte jag att människor studerar till lärare för att få presenter,
men detta har gått för långt!
Eller vad är det man belönar...
dövar man kanske sitt dåliga samvete för att man vet att sin lilla "ängel" oftast stökar
och stör lektionerna, så då känns det bra att ge läraren lite plåster på såren??
Nä fram för lärare som är genuint intresserade av att arbeta med människor,
för det är det lärarna i första hand gör!
Och fram för lärar-legitimationer, så lärare är behöriga att undervisa i de ämnen de undervisar i.
På så sätt höjs yrkets status.
Jag är inte insatt i vad en utbildad lärare tjänar så det kan jag ej uttala mig om,
men kanske behöver de höjd lön.
Sen var det nåt mer i denna heta fråga som jag nu glömde bort...
See you - Carpe Diem

RSS 2.0