Lördag 20 september...tankar om livet.

Idag är det 2 dagar tills jag fyller jämnt, 40år.

Det känns konstigt, gammalt på nåt sätt, 40!  men jag känner ingen
ålderskris, åldern bekommer mig inte för jag känner mig inte gammal..
förutom när jag får mig ischias och ej kan röra mig som jag är van.

Jag har inte gjort karriär inom arbetslivet, men det kan ju inte alla göra.

Däremot har jag fått vara med om att vara gravid 4 gånger som resulterat i
4 underbara barn, varit med om 2 äktenskap (båda är över).

Jag har bytt bostäder 10gånger.
Nu har jag "hittat hem" jag är född på och bor nu på mitt älskade Södermalm!
Men har även bott i förorter.

Jag har ej rest mycket..endast varit i 2 länder  (italien och Grekland)
Italien 6ggr och Grekland 1gång.
Har ej rest mycket i Sverige heller.,varit på MC-semester på Gotland och Fårö, 
och varit på Bil-semester på Västkusten: Göteborg, Strömstad, Kode, Marstrand,
+ lite andra orter.
Jag är nog ingen resmänniska, när jag var ung -innan barnen kom- så ville jag
ut i världen (men det blev ej så) och det är inget jag lider av nu.

Jag var med i en tävling där jag var en av 5 vinnare av en weekendresa till New York
med helikopterflygning över manhattan, det hade varit nåt det!!
Men den resan var jag ej med på pga separation/skilsmässa.

Jag har en vän som jag kännt i 13år som det gått lite snett för, men hon håller på att
ordna upp sitt liv, och hon är stark så jag är säker på att det kommer bli bra till slut.
Jag tänker på dig varje dag Weronica!! (Kram).

Ja, det händer saker i livet fast man ej gör så mycket själv..
det är väl kanske det som är livet.

Tänkvärt:
Livet är kort jämfört med hur länge man är död.

*** Kramar på er alla ***

Min magröntgen.

Den 18 september 2008  var det äntligen dags för mig att få magen röntgad,
jag håller ju på att utreda min mage och har gjort lite olika undersökningar.

Det började med att jag skulle vara på sjukhuset 1tim innan själva undersökningen
för att dricka 1 liter kontrastvätska..den smakade lakrits, som ju jag gillar,
men denna dryck/vätska var otrevlig att dricka..kvalmig, söt med kraftig eftersmak.
USCH!!

När timmen gått så var det då dags för röntgen som gick till såhär:

Jag fick lägga mig på rygg på undersökningsbänken och knäppa upp byxorna
och dra ner dom lite så att hela magen blir "fri", detsamma gällde bh´n som skulle öppnas
upp och dras upp (om man har bygel med stålskena annars stör det själva röntgen),
sen fick jag en vit handduk på magen.

Jag fick en nål i armväcket där det skulle sprutas in kontrast även i blodbanan..
röntgensjuksköterskan (en man) sa att jag i någon minut kommer känna mig alldeles varm
i hela kroppen...det är normalt...det kommer även kunna kännas som att jag kissar på mig
sa han....men alla upplever ej detta.

Jag skulle hålla armarna över huvudet och kördes in i en rund ring, (som var som
ett upp-och-nervänt u som stog på golvet) där röntgenkameran fanns.
Jag kördes fram å tillbaka några gånger och en röst talade om hur man skulle andas in,
hålla andan, och andas ut.

Mitt i allt detta kände jag mig alldeles varm (det var hanterbart för jag är ofta frusen),
men sen kom det andra...kissa-på-sig-känslan..det blev alldeles varmt vid nedre delen
av magen och mellan benen och jag trodde verkligen att jag kissade på mig!!!
-så obehagligt och pinsamt, jag knep som bara den och tänkte vad ska jag gå hem i??
mina byxor är ju nerkissade...jag rullades ut ur "U´et"  och fick ta ner armarna och så fort 
jag var klar var jag tvungen att känna efter  -men det var igen skada skedd...PUH!!

Undersökningen var klar...nålen drogs ut ur armen, jag fick "sjukhusplåster"
 -en knöglig tuss med kirurgtejp över.
Sen var det bara att dra upp byxor och dra ner bh och knäpp den.

Svar på undersökning får man via sin läkare efter 1v.

Jag uppmanades att första dygnet dricka mycket, minst 2dl/tim för att kontrasten
fortare skulle komma ut ur kroppen -och gissa vad jag kissade den em/kvällen.

Ja nu är man denna erfarenheten rikare också...om detta ej ger nåt, alltså om
dom ej hittade nåt knasigt så ska jag utredas vidare på Ersta.


*** Sköt om er ***

Mag-röntgen..info kommer.

Jag har röntgat magen..återkommer om den erfarenheten snart.

FRA eller ej..ett Sverige som faller, och skolan.

Det har blivit ett väldigt ståhej kring detta med FRA.

Vissa verkar livrädda för att det ska komma ut hemlig info om deras privatliv el kärleksaffärer,
för inte är det så att dom verkliga skurkarna, som är dom som man vill komma åt,
sitter å pratar i mobiler som går att spåra el via mail om sina business.

Alla har rätt till ett privatliv..självklart..men hur spännande liv har vi vanliga svenssons...??
Skvaller är ju kul tycker en del..ok, men det är ju inte detta (folks privatliv) som är
intressant för myndigheterna så jag förstår inte varför folk verkar så upprörda.

Att behöva fly från sitt land pga krig el att man ej får ha sina åsikter är nåt vi etniska
Svenskar slipper/sluppit..så vi kan säkert inte förstå hur det är att behöva göra det..
men sen är det också så att det försegår annan verksamhet från ihuvudsak utlandsfödda
personer som vill el kan skada Sverige..då måste vi såklart ha ett skydd!

Det har under flera års tid skurits ner på vårt Svenska försvar..frågan är om vi har nåt försvar kvar..
Förr va man rädd för Ryssen...nu är det snarare sk självmordsbombare och muslimer som är hotfulla,
det har vi ju hört och läst om titt som tätt.

Måste vi låta det hända hemska händelser i Sverige innan vi får upp ögonen?!

Bort med alla religioner så skulle många liv räddas..- men det är enklare sagt än gjort., ja vet.

Det är sjukt att vi nu på 2000-talet har folk som ej kan bo kvar i sina länder, folk som behöver fly,
folk som blir mördade för sina åsikters skull...folk som dör av svält och fattigdom, väder och vind
kan man ej rå på, men med rätt hjälp till dessa utsatta personer så kunde mycket unvidkas..
men det bör i huvudsak finansieras i deras egna länder, att vi (Sverige) och andra länder
skänker pengar som sen går till vapen och mer krig är nåt som är helt oacceptabelt.

Vi har i Sverige gamlingar som glöms bort på toaletter och dör, gamlingar som ligger ensamma
i sin egen avföring i flera dar, maten till våra äldreboende och även skolbarn är sönderkokt och smaklös.
Vi har kort sagt en äldrevård som behöver ses över NU! 

I skolorna behövs lärare som är engagerade! 
Lärare som inte bara betar av tid..utan ser, hör, lär och agerar!
Elever ska ha respekt för lärarna, inte på det gammaldags sättet med aga men ta av sig ytterkläder,
mössor, och inte i smyg sitta och fippla med sina mobiler och självkalrt ska ej mp3, i-pod mm få
 användas på lektionstid.
Låt alla personer som vill plugga till lärare testas om dom lämpar sig för att vara lärare..
dom ska kunna TA människor..olika människor, elever är inte en bunt med likadana person!

Höj läraryrkets status, det är tufft att arbeta med människor, vare sig det är dagis/förskolebarn,
skolbarn/skolungdomar, utvecklingsstärda, psykiskt sjuka eller äldre...(har jag glömt nån grupp?).

Oj oj...nu kom jag igång..man skulle kanske engagera sig politiskt.

Mulliga muffins...-recept.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article3322618.ab


Makalöst maffiga muffins

Krämiga, spröda, rosiga, fruktiga, nötiga...

Ett måste för att få snygga muffins:
muffinsplåt & 12 pappersformar för muffins.

Det finns en läcker muffins för alla smaker.

Vilken blir din favorit?


Apelsin- & mandelmuffins - 12st.

  

Det här är lätta, fluffiga och nötiga vardagsmuffins med en ljuvlig doft av apelsinskal. De är gluten- och mjölkfria utan att vara det minsta tråkiga.

Muffinsen smälter i munnen och serveras med fördel medan de fortfarande är varma. Med lite florsocker på toppen blir de utsökta och ännu lyxigare blir de toppade med en klick crème fraiche.


2 ägg

1 dl (90 g) strösocker

rivet skal av en apelsin

1 ¹?³ dl (80 g) mald mandel

3 msk potatismjöl

1 dl (cirka 40 g) mandelspån

Florsocker, siktat, till garnering

Gör så här:

1. Sätt först ugnen på 170°C. Ställ muffinsformarna i plåtens fördjupningar.

2. Vispa ägg och socker i en skål i 5-10 minuter tills
det är en tjock, ljus smet.

3. Tillsätt apelsinskal, mald mandel och potatismjöl
och rör om. Skeda över smeten i pappers­formarna
och strö mandelspån över.

4. Grädda cirka 22 minuter tills ­muffinsen rest sig
och är ­gyllenbruna. Kontrollera att de är färdiga med
en provsticka.

5. Lägg de färdiggräddade ­muffinsen på galler att
svalna lite. Dofta över florsocker och servera.


Muffins med färska bär - 12st.

  

De här muffinsen, gjorda på klassisk sockerkaksmet,
är lätta och luftiga och perfekta på sommaren när det finns färska bär. Eftersom smeten inte innehåller fett
är hållbarheten ganska kort och det är bäst att äta upp dem med detsamma.
 

2 ägg

¾ dl (60 g) strösocker

1 tsk vaniljsocker

1,5 dl (90 g) vetemjöl


Garnering:

1,8 dl vispgrädde

250 g färska sommarbär efter smak: hallon, blåbär, jordgubbar, röda vinbär


Gör så här:

1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformar av papper i muffinsplåtens fördjupningar.

2. Vispa ägg och socker i cirka 10 minuter till en tjock,
vit smet. Tillsätt vaniljsockret.

3. Sikta ner mjölet i en annan skål två gånger och
sikta sedan ner mjölet i äggblandningen och rör om.

4. Fördela smeten i pappersformarna och grädda cirka
12 minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna.

5. Kontrollera med en provsticka i mitten på muffinsen. Lägg över på galler att svalna.

6. Vispa grädden och klicka den sedan över muffinsen. Toppa med bär och dofta över florsocker. Servera direkt.
 

Rosenmuffins - 12st

Det här är läckra muffins smaksatta med rosenvatten,
de passar för dem som gillar det som är sött och rosa.

Jag brukar lägga ljusrosa rosenblad på mina, men mörkare rosa eller vita blomblad blir naturligtvis också fint. Muffinsen blir extra lyxiga om du rör ner 75 g
hackad marmelad (eller exempelvis turkish delight) i smeten innan den hälls i pappersformarna.
 

115 g smör, rumstempererat

1 ¼ dl (115 g) strösocker

2 ägg

2 dl (115 g) Kungsörnens Extra fint vetemjöl

1 msk rosenvatten


Garnering:

12 rosa rosenblad

1 äggvita, uppvispad

1 msk strösocker

1 ½ - 2 msk citronsaft

2 ¹/³ dl (145 g) florsocker

röd eller rosa karamellfärg



Gör så här:

1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformarna i plåtens för­djupningar.

2. Vispa ihop smör och socker i en skål tills smeten är
vit och pösig. Slå i äggen, ett i taget. Häll ner mjölet
och blanda. Rör sist ner rosenvattnet.

3. Skeda över smeten i pappersformarna och grädda cirka 17 minuter tills muffinsen rest sig och är gyllenbruna. Kontrollera att de är klara med hjälp av
en provsticka. Lägg över på galler att svalna.

4. Pensla ett blomblad i taget med äggvita, strö över strösocker och låt torka i 1 timme.

5. Häll 1 ½ msk citronsaft i en skål och häll i florsocker under omrörning. Det ska bli en jämn lättflytande smet. Tillsätt lite mer citronjuice om det behövs. Tillsätt också en eller två droppar karamellfärg.

6. Ringla glasyren över muffinsen. Toppa med kanderade rosenblad. Låt glasyren stelna en stund före servering.


Krämiga kokosmuffins - 12st.

De här snövita muffinsen smakar sött och
friskt av kokos och lime.


90 g smör
, rumstempererat

½ dl (25 g) krämig kokosmjölk

1 ¼ dl (115 g) strösocker

2 ägg

1 ²/³ dl (100 g) Kungsörnens extra fint vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 dl (25 g) riven kokos

Rivet skal av 1 lime

2 msk mjölk

Garnering:

150 g cream cheese

¾ dl (50 g) florsocker

2 tsk saft av lime

1 dl (40 g) kokosflingor


Gör så här:

1. Sätt först ugnen på 180°C. Ställ muffinsformarna
i plåtens fördjupningar.

2. Vispa smör, kokosmjölk och socker i en skål till
en ljus, fluffig smet. Vispa sedan i äggen, ett i taget.

3. Rör ner mjöl och bakpulver. Tillsätt sedan riven
kokos, limeskal och mjölk. Skeda över smeten i pappersformarna.

4. Grädda cirka 17 minuter, tills muffinen har rest sig
och är gyllenbruna. Kontrollera att de är färdiga med hjälp av en provsticka.

5. Lägg över de färdiggräddade muffinsen på galler
att svalna.

6. Vispa ihop cream cheese, florsocker och limesaft
i en skål. Ringla glasyren på muffinsen och strö över generöst med kokosflingor.


RSS 2.0