Jag har Fibromyalgi!

För 3 dagar sen fick jag diagnosen Fibromyalgi.
 
Det låter ju inte så roligt..men efter att ha haft ont i kroppen i många år så är
jag oerhört tacksam för att jag äntligen träffade en läkare som tog mig på allvar!
 
Jag har för min sk husläkare/läkare jag är listad hos i flera år berättat om mina symtom
men hon har bara sagt "börja träna".När jag har velat utreda min kropp vidare så har hon sagt
-det kommer inte leda till nåt. Fy för sådana läkare! Henne kommer jag aldrig gå till mer!
 
Lite info om Fibromyalgi:
 
Huvudsymptomen vid fibromyalgi är en ständig smärta i vila - kronisk smärta- samt en onormal trötthet.
Intensiv och långvarig smärta är en stressfaktor och stressrelaterade symptom som t.ex. huvudvärk och
magbesvär är därför vanliga hos patienter med fibromyalgi. Smärtan påverkar även sömnen och dålig sömn
leder till ännu mer smärta och ännu mer stress, vilket i sin tur ger ytterligare försämrad sömn.
Slutresultatet blir en onormal trötthet. 

 

Muskelsmärtan påverkar motoriken och gör det svårt att röra kroppen obehindrat. Ofta klarar man inte längre av att uträtta vissa saker, som t.ex. att springa, gå i trapport eller lyfta tunga saker. Många med fibromyalgi lider även av stela muskler (framför allt på morgonen). Domningar och stickningar förekommer hos mer än hälften av patienterna, utan att de har någon nervskada.

Det finns också många samsjukdomar (andra sjukdomar) som drabbar de som har Fibromyalgi.

Det är inte roligt att ha fått en sjukdom, men min "melodi" är att det kunde vara värre! Nu vet jag varför jag har ont och kan leva efter det..jag måste nu lyssna på min kropp! (det ska man ju alltid göra).

Carpe Diem

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0