Non woven tapet som skulle vara så enkelt och tidssparande.

Idag blev jag klar med renoveringen av stordotterns rum - pust!
Det blev superfint, känner mig så nöjd och det är dottern också - tack för det!
Har målat 3 väggar och den fjärde väggen har tapet, en sk fondvägg.
Tapeten är i det nya "non woven" som kräver vävlim och även om jag är en
van tapetserare så var jag lite orolig över att sätta upp dessa rullar.
Enl reklamen är den lättuppsatt.
Man rollar väggen med lim, sen tar man rullen i ena handen och tar tag med andra handen vid tapetens början och liksom drar ut tapeten och fäster den vid taket och drar/rullar ut tapeten ner till golvet -vips, klart!
Tidssparande? - Bara om man har en omönstrad tapet!
Är det en mönstrad tapet så måste ju våderna passa ihop på väggen annars ser det ju inte klokt ut.
En mönstrad tapet kräver mönsterpassning och så måste ju vådernas längd (väggens höjd mätas)
vara en viss uppmätt längd så om man ändå håller till på golvet (vilket jag gör)
eller på ett tapetserarbord så kan man lika gärna rolla klister där också.
Är varken svårt eller jobbigt att torka upp lim som kommit på golvet.
Att limma direkt på väggen (non woven tapeter mm) och sen sätta våden kräver nästan 3 händer för att tapeten inte ska få lim på framsidan när våden rullas ner för väggen, eller en jäkla bra teknik,
men jag fixade det :)!
Non Woven tapet vs papperstapet = 0-1.
Carpe diem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0