Gardasil del 2

Min stordotter har fått sin första dos Gardasil,
nu ska man vänta 2 månader tills man får ta dos 2 av 3.
Gardasil är mot dom 4 aggressivaste  virusstammarna som kan ge livmoderhalscancer.
Men min fråga är varför ska det vara så dyrt???
Totalkostnad för detta är 2,600kr.
Först ett läkarbesök för att få receptet, sen kostar dom 3 sprutorna 1,800kr
(receptet/medicinen ingår i högkostnadskortet, så det blir en viss rabatt)
Men sen ska man ju få sprutan ochså och då går man till distriktssköterskan vilket kostar 200kr/gång
alltså 600kr.
Men att få sprutan injecerad ingår inte i högkostnadskortet så kostnad för läkarbesök
och vaccination får man snällt betala för det är sk "förebyggande vård".
2,600kr - suck!
Jag hoppas verkligen att detta är bra så dom inte kommer på att, oj...det är farligt för bla bla bla.
2,600kr kan man ha roligare för än att kasta bort och om det dessutom visar sig vara skadligt ja då...
nu skriver jag inge mer om detta för idag.
Hörde att kvinnor upp till 45 års ålder kan få/ta detta...
jag är visserligen inte där än men har heller inte råd att ta den.
Skulle detta vara för män så skulle det ej vara så dyrt.
Tydligen har män i Australien börjat vaccineras mot detta, men jag fattar inte varför
för en livmoder har ju inte killar..men dom kan väl få viruset som tydligen är negativt även för dom,
eller är det för att dom kan få viruset, bära på det och smitta kvinnor vid samlag...hmm ja kanske?!
Carpe Diem

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0