Tidspressen vi valt att leva i.

Vi människor är otroligt tids-styrda.
På jobbet ska man vara en viss tid, i skolan likaså.

Innan man kan sätta sig i bilen eller hoppa på bussen, t- bana el pendeln
så ska vi som har barn lämna dem på dagis eller hos dagmamman
(finns dagmammor kvar föresten?) eller i skolan.

Sen lunchar man en viss tid.
Slutar jobbet/skolan en viss tid och då börjar jakten igen, jakten på att
fortast möjligt ta sig hem, nej vänta barnen ska hämtas, vårt dagis stänger kl.17.
Denna tid är inget problem för mig, men jag vet andra som jäktar som bara den för
att hinna till dagis innan kl.17, personalen blir väldigt irriterad om man är 5min sen.
-Borde inte dagistiderna anpassas efter föräldrarnas behov, inte tvärtom!
Har varit många problem på vårt dagis, så jag är mkt glad att dottern snart börjar i 6års.

Det ska handlas, lagas mat och läxor ska göras.

Tvättstugans bokade tid ska passar (för de som ej har egen maskin hemma).

Sen ska man hinna göra klart allt hemma-fixet tills Tv-programmen man vill se börjar.
-Tv-program som man oftast missar början på.

Klockan går, man somnar i soffan, vaknar och blir förbannad på sig själv för att man
ej går och lägger sig ordentligt istället, man är ju trött.

Sen en ny dag och cirkusen börjar om igen.

För att inte tala om alla andra aktiviteter folk skaffar sig.
Om inte sommarhuset ska målas om, taket och trappan ska fixas så ska man
renovera lgh eller villan så den ser ut som i alla glossiga magasin.

Man ska åka på skidresa för det gör "alla" och man ska åka till solen minst 2ggr/år.
Först på vintern för att "det är så mörkt och trååååkigt i Sverige då",
och sen ska man åka på sommaren också för "det är ju ingen sommar i Sverige".

Låter kanske som att jag är avundsjuk, men det är jag faktiskt inte.

"jag har det bäst här under min korkek där jag kan lukta på blommorna"
-Tjuren Ferdinand.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mmm, tala om ekorrhjul, som nästan alla Svenssons lever i! Inte kul. Näe, det är lyx att våga & kunna välja själv hur man vill ha det i vardagen. Jag byter hellre med ngn ungsom som behöver arbete & inkomst.

2010-04-03 @ 00:27:15
Postat av: 08:a

Jag vill vara en Ferdinand :-) !



Gillar inte ekorrhjulet som man måste leva i. Fler borde dela på de arbetstillfällen som finns! Där håller jag med Gudrun Schyman. Tekning har gått framåt, allt går fortare och smidigare med t ex datorer. Varför kan då inte arbetstiden kortas? Folk skulle må så mkt bättre ju!

2010-04-09 @ 23:43:55
Postat av: 08:a

Ett litet stavfel dök sig in ser jag den 9:e. "Teckning" ska naturligtvis vara "tekniken".

2010-04-13 @ 20:08:24
Postat av: nettan

Jag kan bara instämma i det ni skrivit.

Tack för kommentarerna!

/Carpe diem

2010-04-16 @ 08:51:23
URL: http://nettans.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0