Dans på schemat i skolan...tycker Kjell A Nordström.

Sat vid datorn och hade tv´n på och hörde nyss att någon kvinna
(minns ej namnet -ingen jag sett förut-
tillsammans med professor Kjell A Nordström (han är bra tycker jag)
tyckte att dans skulle föras in på skol-schemat..

Det var elever från en skola på Södermalm och elever från andra orter och en
balleringa från balettakademien (om jag ej mins fel) som samlats. Och dom
intervjuade några elever, en ljus kille svarade på frågan om han ville ha dans
på schemat, ja för det är härligt att dansa..man blir glad...
-underbart sagt av en kille med långt hår i 10-12års åldern.

Det är nämligen så (berättade Kjell A Nordström) att dans och rörelse underlättar
koncentration och inlärning...om det var hormoner el enodorfiner som frigjordes
-minns jag ej. 
Han har undervisat både barn och vuxna och för 30 år sen sa man att man skulle
"sitta still och vara tyst", men så tänker man inte nu, menar han...
därmed inte sagt att alla elever ska springa omkring, men det ligger något i detta med dans...
man kan ju bara gå till sig själv..efter att ha dansat så mår man ju bättre..
blir piggare och gladare...så säkert påverkas också koncentarton och inlärning.

Mer dans åt folket!

** Jag dansar inte själv, men skulle vilja och hade såna drömmar som barn **

Kommentarer
Postat av: ewa

Hej Nettan,Du var in på min blogg - kul att nån okänd hittade dit må jag säga. För att göra en historia kort så 1994 fick jag livmoderhalscancer o trodde helt sonika att jag skulle dö. Min tre barn var då 4,5,10 år. Allt gick väl då, men nu 14 år senare kom samma sjukdom tillbaka så nu har jag genomgått en cell och strålgiftsbehandling och av slutar nu den på skärtorsdag efter 6 långa veckor. Efter ca 8 veckor får jag reda på om det har gjort nån verkan. För närvarande bor jag i Norrköping men kommer från Stockholm ( Åsögatan 69) 2002 flyttade vi ner till Norrköping Och har faktiskt arbetat på Konsum Hornsgatan-Ringvägen visseligen väldigt länge sedan. Med vänlig hälsning Eva

2009-04-07 @ 22:44:37
URL: http://ewafranzen.blogg.se/
Postat av: J.

Dans är kul och inspirerande. S gick faktiskt lite när han varit riktigt liten. Jag fick gå också när jag var småtting. Nu finns ju så otroligt många olika grenar dessutom.

2009-04-07 @ 22:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0