Utvisas - utan sitt barn.

Detta läste jag i Aftonbladet idag Onsdag 22/10 och jag blir så upprörd.
Vi måste se till människans bästa och i detta fall Barnets bästa!

Detta handlar om en ung kvinna och hennes lilla barn, dom behöver varanda! 
Som nybliven mamma är man skör och i symbios med sitt barn och
barnet behöver sin mamma, och mamman ammar ju barnet!
När ska Sverige sluta var så "stelbent".

Dags för namninsamling eller nåt för detta är omänskligt!


Helen Awour, 24år tvingas lämna sitt barn i Sverige
för att åka till Kenya och söka uppehållstillstånd.



Helen Awour måste lämna Sverige.
Nyfödda dottern och pappan är svenska medborgare ändå måste mamma Helen lämna Sverige.
-Jag gråter hela tiden och vill inte lämna mitt barn, säger hon.
Rennah Chantelle är bara 3 månader gammal, men svenska lag gör att hon snart är utan sin mamma.
För trots att barnet och hennes pappa är svenska medborgare så måste mamman lämna Sverige för att söka uppehållstillstånd från hemlandet Kenya.

Stannade för kärleken.
Helen Awour kom till Sverige 2005.
När hennes visum gick ut stannade hon kvar illegalt då hon träffat en man hon blivit kär i.
När hon sedan sökte uppehållstillstånd fick hon nej och i maj kom beskedet om utvisning.
- När jag var själv var det en sak att åka tillbaka, men sedan kom ju min dotter, säger Helen.
I Juli födde hon Rennah Chantelle och hennes chanser att få uppehållstillstånd är nu mycket stora.
Nu vädjar Helen till Migrationsverket att göra ett undantag - att låta henne stanna med sin familj i
Stockholm medan ansökan behandlas.

Ingenstans att bo.
-Jag ammar mitt barn och kan inte lämna henne här.
Men det går inte att ta henne till Kenya heller, vi har ingenstans att bo
och ingen chans till barnavård, säger Helen.

På migrationsverket beklagar man det som händer, men säger att lagen är mycket tydlig i sådana här ärenden.
På Justitiedepartementet säger man sig vara medveten om problemet.
- Vi ser över lagen men samtidigt går det faktiskt för Migrationsverket att gör undantag, säger Markus Friberg, pressekreterare hos justitieminister Tobias Billström (m).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0