Imorgon är det lite synd om mig...

Imorgon ska jag göra en större undersökning..som inte känns allt för rolig.
Jag ska göra koloskopi.
För er som det ej säger nåt så är det när man dom går in med en slang
med kamera på via rumpan.

Jag som vill vara väl förberedd ringde och hade lite frågor...

* Hur lång tid tar själva undersökningen?
  svar:30-60min...!!
  (jag hade hoppats dom skulle säga 10-15 min).

Och först är det förberedelser som tar ca 30 min.

* Hur ligger man ?
  svar: först på vänster sida..sen får man rotera så man ligger på rygg!!
  (på rygg...va?! med en slang i rumpan).

* Hur tjock är slangen?
  svar: 14-16mm.
(ok...inte tjockare..pust!..det ska man väl klara).

Inte nog med att det kännas obehagligt med alla tankar och oron inför detta, 
(men man kan få smärtstillande och lugnande, jag ska nog ta båda)
...senska man klä av sig och låta nån främmande person se och röra
ens mest intima delar...hm! Och rota runt i en...nä fy!

Man räknar med att besöket tar 1½ timme.
Sen måste man stanna kvar 1tim om man fått smärtstillande el lugnande.

Gjorde gastroskopi för några månader sen och fick lugnande...då försvann
jag helt och vaknade sen upp i ett annat rum..vet inte hur länge jag var "borta".
Men då var det klart...minns när dom försökte få ner slangen i halsen..det  var vidigt!
Flera dagar efteråt hade jag ont när jag svalde. Men det såg fint ut inuti -skönt.

Min kära mor följer med mig denna gång.
Även om man fyllt 40 år så kan man känna sig väldigt liten i såna här situationer!

Jag har ju sen 1år tillbaka besvärats av obehag/smärta i magen och gjort
flera undersökningar bl a ultraljud, röntgen, gastroskopi.
Och nu väntar alltså denna undersökning.

Jag ser fram emot Onsdagskvällen kan jag säga..då är detta över!

Ingen rolig undersökning men bra att få reda på OM det är nåt galet
och vad det isåfall är.

Denna undersökning innebär också förberedande åtgärder idag:

Jag får ej äta efter kl.12...sen ska jag dricka 4 liter laxervätska.
(den smakar säkert vidrigt)
2liter på 1 timme, uppehåll på 2 timmar sen 2liter till på 1 timme...
då kommer jag få diarre...(fy, jag som hatar sånt!!!)
men då blir jag ren och fin (inuti) och undersökningen blir bättre.
Och denna grej vill jag ej behöva göra om..så bäst göra som man ska.

Efter denna 4 liters "drink" får jag bara dricka klara drycka ikväll och
imorgon tills undersökningen är gjord...och den är på em kan jag tillägga...
så det är lite lite synd om mig nu...eller hur?!

Jag återkommer om hur detta gått och upplevelsen av detta.

Sköt om er!!





Kommentarer
Postat av: alias anneli

Nuuu är det gjort iaf! Antar att det var konstigt & obehagligt?



Många kramar

2008-11-05 @ 20:18:59
Postat av: alias anneli

Idag var d min tur att ha d lite jobbigt. Isch!



2008-11-21 @ 00:33:22
URL: http://anneli.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0