Magen, gastroskopi och hälsoråd.

Onsdag 5 mars...solen skiner i Stockholm iallafall...Härligt.

Jag har ju berättat om min mage som inte är som den ska.
Har blivit sjukskriven, och ska få göra gastroskopi (usch, otäckt).

Var och tog cellprov förra veckan =svar om 5-6v.
-Bra då är det gjort också.

Har även fått rådet att gå till gyn för att undersökas ordentligt för att utesluta
nåt sånt, och jag har ringt och jagat en tid snarast, men det verkar vara
omöjligt så i lördags var min oro på topp så jag gick till gyn-akuten på Sös
(där jag har jobbat och 3 av mina barn är födda).

Men akut vet jag ej om det kan kallas...jag var där i över 4 timmar..
jag vet att man kan få vänta ännu längre, och samtidigt har jag full
förståelse för att fler än jag har besvär.

Hur som helst...
Fick lämna urinprov, grav test togs, blodtryck och tempen kollades.
Sen undersöktes jag med ultraljud och klamydia och gonorre-test gjordes
(bra få det gjort, men jag har inga besvär på så sätt)
men när dom ändå undersöker så gör dom det, sa hon.

Av gyn fick jag det glädjande beskedet...allt såg bra ut!

Skönt kan man tycka, och visst är jag glad att det ej var nåt allvarligt där
 -även om jag när jag gick hemifrån var beredd på att det skulle vara nåt som
akut måste opereras bort . Att man tänker så är, har jag fått höra,
för att vara psykiskt beredd "ifall" det är nåt.

Men jag blev nästan lite besviken..jag gick ju dit för att få veta vad det var...
men nu är ju besvären och oron kvar över vad det kan vara..och då väntar mer
obehagliga undersökningar..gastroskopi (föra ner slang i halsen/magsäcken)
och man får då ej äta el dricka 6 tim innan, äta kan jag vara utan men dricka...
hur ska detta gå!?
Och om det ej visar nåt, endoskopi..då ska man kollas "den andra vägen"..
det är nog det värsta man kan vara med om i undersökningsväg  tycker jag.
Har ej gjort det, och vill väldigt gärna slippa!

Man får tydligen en bedövningsspray i halsen..och lugnande om man behöver det,
Ja....vad man ska va med om i livet!

Samtidigt tänker jag i mina starka stunder...hallå...detta gör massor av människor,
och läkarna är vana vid oroliga patienter + att jag faktiskt fött 4 barn, detta klarar jag!



Sköt om era magar...

* Sluta rök!
* Motionera eller promenera 1 tim/dag.
* Ät mycket frukt och grönsaker.
* Drick ej för mycket kaffe, alkohol, kolsyrade drycker.
* Ät mer kokt eller ungslagad mat, undvik stekt mat.

Detta är några allmänna råd som ni sökert redan läst 100 gånger.

Jag lever ej efter alla punkter än, men jag försöker.
Slutade t ex röka på nyårsafton...och det går otroligt bra, inget återfall!


*** Kramar på er ***

Kommentarer
Postat av: vännen andra sidan sta'n

Snyggt jobbat ang. rökeriet!

Det är inte många som lyckas hålla.

2008-03-07 @ 00:19:00
Postat av: alias anneli

I morgon ska jag på min utredning. Får se hur d går.

2008-03-18 @ 21:44:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0